Abortuskliniek

Als abortuskliniek maakt u ieder jaar voor 1 juni, dus uiterlijk 31 mei, een jaarverantwoording openbaar, omdat u subsidie ontvangt volgens de Subsidieregeling abortusklinieken.

Wat moet u aanleveren?

De openbare jaarverantwoording bestaat uit een aantal onderdelen:

  1. Een financiële verantwoording
  2. Het invullen van een set aan vragen over de bedrijfsvoering
  3. Documenten
  4. De bestuursverklaring

Financiële verantwoording

U maakt een jaarrekening openbaar (zoals beschreven in de Subsidieregeling abortusklinieken). Zie hiervoor de website van DUS-I.

Vragen over de bedrijfsvoering

De antwoorden op de vragen die u invult, zijn deels openbaar en deels niet-openbaar.

Openbare vragen

U beantwoordt een set aan vragen over de bedrijfsvoering. De antwoorden op deze vragen worden openbaar gemaakt in het archief van DigiMV op deze website en via het Landelijk Register Zorgaanbieders.

Niet-openbare vragen

Tegelijk met de jaarverantwoording worden aanvullend een aantal niet-openbare vragen gesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zo hoeven bepaalde vragen maar één keer gesteld te worden, omdat vanuit die context vervolgvragen kunnen worden gesteld. Dit verlicht de administratieve lasten voor personenvennootschappen. In DigiMV kunt u bij elke vraag zien van welke partij deze vraag komt. Om dit te zien, klikt u op het gebouw-icoon bij de vraag.

Documenten

Ook maakt u een aantal documenten openbaar. Dit zijn:

  • De jaarrekening (zoals beschreven in de Subsidieregeling abortusklinieken)
  • Een controleverklaring van de accountant (alleen als de subsidieverlening meer bedraagt dan €125.000,-)
  • Een bestuursverslag
  • Een verslag van de interne toezichthouder (als uw organisatie een Wtza-vergunning en een interne toezichthouder heeft)

Bestuursverklaring

De jaarverantwoording wordt altijd afgesloten met het ondertekenen van een bestuursverklaring. Hierin verklaart u dat u alles naar waarheid heeft ingevuld. Deze verklaring wordt openbaar gemaakt.

Na het ondertekenen van de bestuursverklaring is wijzigen niet meer mogelijk. Als blijkt dat uw jaarverantwoording in ernstige mate tekortschiet dan vraagt u een desaveuverklaring aan via het contactformulier. Deze verklaring wordt ook openbaar gemaakt.

Advies nodig?

Twijfelt u over de regels die op u van toepassing zijn? Neem dan eerst contact op met een vakinhoudelijk specialist zoals een accountant, administrateur of belastingconsulent. Deze kan u meer vertellen over de voorwaarden in uw specifieke situatie. Of kijk of onderstaande documenten u verder kunnen helpen.